*نتایج توصیفی تحقیق
*نتایج استنباطی تحقیق
پیشنهادها و ارائه راهکارها
پیشنهادها برای تحقیقات آتی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
محدودیت ها و مشکلات تحقیق
۵-۱- مقدمه
هر تحقیقی با هدف دستیابی به نتایجی جهت افزایش آگاهی و یا کمک به تصمیم گیری در مورد مسائل خاص ، صورت می گیرد وارزش آن به میزانِ کمکی بستگی دارد که در این راستا به محقق یا تصمیم گیرنده می کند. هدف از این تحقیق، شناخت و آگاهی از نقش ارزیابی عملکرد سازمان در دستیابی به کلاس جهانی سارمانها می باشد. در این فصل با توجه به نتایج حاصل از تحقیق بر اساس تجزیه و تحلیل ارائه شده در فصل چهارم ، به مرور مختصری از کاربردها و یافته های این تحقیق پرداخته می شود و همچنین پشنهاداتی برای سازمانها و نیز تحقیقات آتی ارائه می گردد .
۵-۲- نتایج و یافته های حاصل از تحقیق
در این بخش ابتدا نتایج توصیفی و سپس نتایج استنباطی و آزمون فرضیه ها ارائه می شود:
۵-۲-۱- نتایج توصیفی تحقیق
سوالات پرسشنامه شامل دو قسمت است که قسمت اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی و فردی بوده و قسمت دوم شامل سوالات اصلی و تخصصی می باشد که مشتمل بر تعداد ۵۰ سوال در این قسمت است. با توجه به داده ها ی گردآوری شده از اطلاعات جمعیت شناختی و فردی پاسخ دهندگان ، نتایج زیر حاصل گردیده است :
براساس جدول( ۴-۱) که مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان می باشد بیانگر این است که ۳/۱۳ درصد از افراد نمونه تحقیق، دارای مدرک تحصیلی دیپلم ، ۴/۲۳ درصد فوق دیپلم، ۴۵ درصد لیسانس، ۸/۱۵درصد فوق لیسانس و۵/۲ درصد دکتری میباشند.
براساس جدول( ۴-۲) که مربوط به میزان سن پاسخ دهندگان می باشد بیانگر این است که ۳۰ درصد از افراد نمونه تحقیق دارای ۲۰-۳۰ سال ، ۵/۵۷ درصد ۳۱-۴۰ سال ، ۵/۷ درصد ۴۱-۵۰ سال، ۵ درصد افراد دارای بالاتر از ۵۰ سال سن میباشند.
بر اساس جدول( ۴-۳) که مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان می باشد بیانگر این است که ۸/۸۰ درصد از افراد نمونه تحقیق مرد و ۲/۱۹ درصد زن میباشند.
بر اساس جدول( ۴-۴) که مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان می باشد بیانگر این است که ۷/۲۱ درصد از افراد نمونه تحقیق ۱ تا ۵ سال، ۵/۲۲ درصد ۶ تا ۱۰ سال، ۸/۴۵ درصد ۱۱ تا ۱۵ سال و ۱۰ درصد دارای بالاتر از ۱۵ سال سابقه کار میباشند.
برای بررسی نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها ، از پنج مولفه های کلیدی کلاس جهانی اعم از تامین انتظارات مشتری، کاهش هزینه ها ، کاهش زمان انتظار مشتری ، کاهش زمان رسیدن محصول به بازار و خلاقیت و نوآوری استفاده گردید ، که بر اساس نتایج بدست آمده میانگین امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه های تحقیق به شرح زیر می باشد:
بر اساس جدول( ۴-۶) ، میانگین بدست آمده از امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه اول تحقیق (ارزیابی عملکرد در کاهش زمان انتظار مشتری تاثیر گذار می باشد)بالاتر از عدد سه ،برابر با ۰۳/۴ می باشد که از مینیمم ۵۶/۲ و ماکزیمم ۸۹/۴ بدست آمد که بیانگر این است که ارزیابی عملکرد در کاهش زمان انتظار مشتری تاثیر گذار می باشد.
بر اساس جدول( ۴-۶) ، میانگین بدست آمده از امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه دوم تحقیق (ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها تاثیر گذار می باشد)بالاتر از عدد سه ،برابر با ۹۸/۳ می باشد که از مینیمم ۹۰/۲ و ماکزیمم ۹۰/۴ بدست آمد که بیانگر این است که ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها تاثیر گذار می باشد.
بر اساس جدول( ۴-۶) ، میانگین بدست آمده از امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه سوم تحقیق (ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری تاثیر گذار می باشد) بالاتر از عدد سه ،برابر با ۱۹/۴ می باشد که از مینیمم ۲۷/۳ و ماکزیمم ۹۱/۴ بدست آمد که بیانگر این است که ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری تاثیر گذار می باشد.
بر اساس جدول( ۴-۶) ، میانگین بدست آمده از امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه چهارم تحقیق (ارزیابی عملکرد در کاهش زمان رسیدن محصول به بازار تاثیر گذار می باشد) بالاتر از عدد سه ،برابر با ۰۱/۴ می باشد که از مینیمم ۱۰/۳ و ماکزیمم ۹۰/۴ بدست آمد که بیانگر این است که ارزیابی عملکرد در کاهش زمان رسیدن محصول به بازار تاثیر گذار می باشد.
بر اساس جدول( ۴-۶) ، میانگین بدست آمده از امتیاز مجموع پاسخ های پاسخ دهندگان به سوالات مربوط به فرضیه پنجم تحقیق (ارزیابی عملکرد در خلاقیت ونوآوری تاثیر گذار می باشد) بالاتر از عدد سه ،برابر با ۱۵/۴ می باشد که از مینیمم ۶۰/۲ و ماکزیمم ۵ بدست آمد که بیانگر این است که ارزیابی عملکرد در خلاقیت ونوآوری تاثیر گذار می باشد.
۵-۲-۲- نتایج استنباطی تحقیق
در این بخش به توصیف و بررسی نتایج استنباطی روابط بین متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از آزمون تحلیل عاملی تاییدی ، برازش مدل نهایی بر اساس شاخصهای برازش و آزمون فریدمن ، نتایج آزمون فرضیه های تحقیق ارائه می گردد :
۵-۲-۲-۱- نتایج تحلیل عاملی تاییدی براساس مدل معادلات ساختاری
* فرضیه فرعی اول: ارزیابی عملکرد درکاهش زمان انتظار مشتری تاثیرگذار می باشد .
تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش زمان انتظار مشتری ، در سطح اطمینان ۹/۹۹% (p<0.001) با ضریب مسیر ۷۲/۰ معنی دار است . (T-VALUE= 61/26) ، در نتیجه می توان بیان نمود که ارزیابی عملکرد در کاهش زمان انتظار مشتری تاثیر دارد و هرچه عملکرد سازمان مورد ارزیابی صحیح و مستمر قرار گیرد موجب می شود زمان انتظار مشتری کاهش یابد . بنابراین فرضیه فرعی اول تایید می شود .
* فرضیه فرعی دوم : ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها تاثیرگذار می باشد .
تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها ، در سطح اطمینان۹/۹۹% (p<0.001) با ضریب مسیر ۷۲/۰ معنی دار است . (T-VALUE= 50/26) ، در نتیجه می توان گفت که کاهش هزینه ها در سازمان با ارزیابی عملکرد محقق می گردد و اگر عملکرد سازمان بطور صحیح و مستمر صورت بگیرد موجب کاهش هزینه های سازمان می شود . بنابراین فرضیه فرعی دوم تایید می گردد .
* فرضیه فرعی سوم : ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری تاثیرگذارمی باشد .
تاثیر ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری در سطح اطمینان۹/۹۹% (p<0.001) با ضریب مسیر ۹۱/۰ معنی دار است . (T-VALUE= 76/28) ، در نتیجه می توان گفت که انتظارات مشتری با ارزیابی عملکرد تامین می گردد و اگر عملکرد سازمان بطور صحیح و مستمر صورت بگیرد موجب تامین انتظارات مشتری می شود . در نتیجه فرضیه فرعی سوم تایید می شود .
* فرضیه فرعی چهارم : ارزیابی عملکرد در کاهش زمان رسیدن محصول به بازار (کاهش زمان عرضه محصول به بازار) تاثیرگذار می باشد.
تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش زمان عرضه محصول به بازار( کاهش زمان رسیدن به بازار ) در سطح اطمینان۹/۹۹% (p<0.001) با ضریب مسیر ۹۹/۰ معنی دار است . (T-VALUE= 58/30) ، در نتیجه می توان بیان نمود که اگر ارزیابی عملکرد سازمان بطور صحیح و مستمر صورت بگیرد زمان رسیدن محصوا به بازار کاهش می یابد . بنابراین فرضیه فرعی چهارم تایید می شود .
* فرضیه فرعی پنجم: ارزیابی عملکرد در ایجاد خلاقیت و نوآوری تاثیرگذار می باشد.
تاثیر ارزیابی عملکرد در ایجاد خلاقیت و نوآوری ، در سطح اطمینان۹/۹۹% (p<0.001) با ضریب مسیر ۷۹/۰ معنی دار است . (T-VALUE= 43/27) ، در نتیجه می توان بیان نمود که ارزیابی عملکرد موجب می شود در سازمان روحیه خلاقیت ونوآوری بین کارکنان بوجود آید و بنابراین فرضیه فرعی پنجم تایید می شود .
با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه های فرعی تحقیق که اعلام می کنند که روابط میان متغیر ارزیابی عملکرد و مولفه های کلاس جهانی معنی دار و مثبت می باشند ، بنابراین نتیجه می گیریم در این تحقیق تاثیر ارزیابی عملکرد بر مولفه های کلاس جهانی به صورت مستقیم ومثبت بوده و در نهایت فرضیه اصلی که بیان می دارد ” ارزیابی عملکرد نقش موثری در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها را دارد” ، مورد تایید قرار می باشد .
۵-۲-۲-۲- نتایج آزمون های نیکویی برازش مدل با بهره گرفتن از شاخص های برازش
شاخص نسبت مجذور X2 به درجه آزادی بسیار به حجم نمونه وابسته می باشد و نمونه بزرگ ، کمیت خی دو را بیش آنچه که بتوان آن را به غلط بودن مدل نسبت داد ، افزایش می دهد ، ایده آل آن است که مقدار نسبت خی دو به درجه آزادی کمتر از عدد ۳ باشد با توجه به مقدار گزارش شده برای این مقدار در جدول ۴-۷ میتوان نتایج حاصل از این قسمت را معتبر و به لحاظ آماری قابل تحلیل دانست . زیرا که مقدار نسبت خی دو به درجه آزادی برای این مدل ۸۴/۱ گزارش شده است .
شاخص GFI و AGFI نشان دهنده اندازه ای از مقدار نسبی واریانس و کوواریانس ها می باشد که توسط مدل تبیین می شود . این معیار بین صفر تا یک متغیرمی باشد که هر چه به عدد یک نزدیکتر باشند ، نیکویی برازش مدل با داده های مشاهده شده بیشتر است . مقدار GFI و AGFI گزارش شده برای این مدل بالاتر از ۹/. هستند ، که تایید کننده نتایج آزمون خی دو می باشند.
شاخص ریشه دوم میانگین مجذور پس مانده ها (RMR) ، یعنی تفاوت بین عناصر ماتریس مشاهده شده در گروه نمونه و عناصر ماتریس برآورد یا پیش بینی شده با فرض درست بودن مدل مورد نظر است که هرچه این شاخص برای مدل موردنظر نزدیک تر به صفر باشد ، مدل مذکور برازش بهتری دارد . مقدار ناچیز RMR در این تحقیق (۰۴۲/۰) بیانگر تبیین مناسب کوواریانس ها می باشد .
برای بررسی اینکه یک مدل به خصوص در مقایسه با سایر مدل های ممکن ، از لحاظ تبیین مجموعه ای از داده ها مشاهده شده تا چه حد خوب عمل می کند ،از مقادیر شاخص نرم شده برازندگی (NFI) ، شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) ، شاخص برازندگی فزاینده (IFI) ، شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) ، استفاده گردیده که به اعتقاد براون و کودک (۱۹۹۲) مقادیر بالای ۹/۰ این شاخص ها حاکی از برازش بسیار مناسب مدل طراحی شده در مقایسه با سایر مدل های ممکنه است .
در نهایت برای بررسی چگونگی ترکیب برازندگی و صرفه جویی مدل مربوطه ، از شاخص بسیار قدرتمند ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) استفاده شده است . مقدار این شاخص برای مدل های خوب کمتر از ۰۸/۰ می باشد.مدلی که در آن این شاخص ۱۰/۰ یا بیشتر باشد برازش ضعیفی دارد ( هومن، ۱۳۸۴). مقدار این شاخص در این مدل (۰۷/۰) می باشد که برای مدل طراحی شده در این تحقیق ، نشان از برازش مناسب داده های گردآوری شده و برازندگی عالی آنها دارد.
در واقع این نتایج علاوه بر اینکه روایی واعتبار سازه ی ارزیابی عملکرد و مولفه های کلاس جهانی را نشان می دهد ، فرضیات فرعی اول تا پنجم تحقیق را نیز تایید می کند.
۵-۳- پیشنهادات وارائه راهکارها
با توجه به یافته های تحقیق ، پیشنهادهایی به شرح زیر جهت نشان دادن اهمیت انجام صحیح ومستمر ارزیابی عملکرد در سازمانها برای رسیدن به کلاس جهانی متناسب با مولفه های مربوطه ارائه می گردد :
نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین ارزیابی عملکرد در سازمان و کاهش زمان انتظار مشتری رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد . در این ارتباط پیشنهاد می شود که سازمانها باید روشهایی پیاده سازی نمایند که در برابر مشتری قدرت پاسخگویی ، انعطاف پذیری ،تحویل به موقع محصول به مشتری ،تعیین زمان رسیدگی به سفارشات را بیشتر داشته باشند تا بتوانند با اجرای روش های نوین مدیریتی، عملکرد سازمان را بطور موثر ارزیابی نموده و باعث کاهش زمان انتظار مشتری که یکی از مولفه های کلاس جهانی می باشد، بشوند.
براساس یافته های این تحقیق ،یکی از مولفه های کلاس جهانی که ارزیابی عملکرد بر آن تاثیر گذار می باشد ، کاهش هزینه ها است که پیشنهاد می شود با ارزیابی عملکرد و بکارگیری صحیح و اثر بخش عوامل تولید ( نیروی انسانی ، سرمایه و تجهیزات و …) می توان هزینه های تولید اعم هزینه های مواد، دستمزد و سربار ) و عملیات فروش و توزیع را کاهش داده و موجب افزایش نقدینگی و بهبود در عملکرد مالی می شود و با اجرای این روش سازمان میتواند در مسیر رسیدن به کلاس جهانی گام مهمی را بردارد.
نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ارزیابی عملکرد رابطه معنی داری با تامین انتظارات مشتری دارد . با توجه به این نتیجه می توان گفت که شرکت سیمان نهاوند با مدیریت ارتباط با مشتری،تولید محصولات رقابتی و با کیفیت ، بهبود در پیگیری سفارشات ، افزایش تعهد نسبت به کلیه مشتریان ، بکارگیری استراتژی های پویا و رقابتی ، تشریک مساعی و مشارکت پایدار با مشتریان و توانمند سازی کارکنان جهت رضایتمندی مشتریان می تواند عملکرد خود را نسبت به تامین انتظارات مشتری بهبود و افزایش دهد و نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده سازد و به یکی از مولفه ها و شاخص های کلاس جهانی برسد.
در این تحقیق ، یکی از نتایج بدست آمده ارتباط معنی دار و مثبت ارزیابی عملکرد با یکی دیگر از مولفه های کلاس جهانی یعنی کاهش زمان رسیدن محصول به بازار می باشد که بر این اساس می توان پیشنهاد نمود که شرکت می تواند با ارزیابی عملکرد نسبت به هماهنگی بین طراحی محصول و فرایند تولید ،ایجاد اطمینان از تامین نیازهای بازار ، قیمت گذاری رقابتی محصول ،توانمندی در نگهداری محصول ، عرضه به موقع محصول به بازار وافزایش اثربخشی و کارایی، زمان عرضه و رسیدن محصول به بازار را کاهش دهد.