در صورت ارتباط با همان جلسه
در صورت عدم ارتباط با آن جلسه
نظارت بر حسن اجرای اصول قانون اساسی (م۱۸۱)
اخطار
- توقف موضوع اصلی
- مقدم بر دیگر اظهارات مربوط به دستور جلسه
- حداکثر ظرف سه دقیقه
- استناد به اصل مربوطه در قانون اساسی
-
تشخیص
- رد
- تأیید و نظرخواهی از مجلس (بدون بحث)
رأی گیری
- رد
- تأیید
- پذیرش اصلاحات پیشنهادی، یا
- حذف مورد اشکال، یا
- ارجاع به کمیسیون ذیربط برای بررسی مجدد
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نظارت بر حسن اجرای مواد آیین نامه داخلی مجلس (م۱۸۲)
تذکر
- بلافاصله
- عدم خروج از موضوع
- حداکثر ظرف سه دقیقه
- استناد به ماده مربوط در آئین نامه داخلی
- قبل از شروع دستور جلسه (بعد از نطق قبل از دستور) یا
- قبل از اعلام ختم جلسه (پایان جلسه)
- حداکثر ظرف ۳ دقیقه
- استناد به ماده مربوط در آیین نامه داخلی
تشخیص
- رد
- تایید
-
ترتیب اثر دادن
فصل سوم:
مبانی نظری و سازوکار نظام قانونگذاری پادشاهی متحده بریتانیا
۳-۱- تاریخچه تشکیل پارلمان در انگلستان
پارلمانها قدیمیتر از برآمدن دموکراسیها هستند. تاریخ ظهور آنها به قرن دوازدهم و اروپای قرن وسطی باز میگردد. بسیاری از مقررات و رویههای امروزی مجالس قانونگذاری از تجارب تاریخی طولانی آنها سرچشمه میگیرد. از نظر ثبت و نگهداری این سوابق، به خصوص اعضاء مجلس عوام انگلستان نقش اساسی داشتهاند (لاونبرگ، ۱۳۸۳: ۱۲۰۹). در واقع قدیمیترین و ماندنیترین سنت پارلمانی متعلق به انگلیس و مقدمه آن فرمان مگناکارتاست. ویل دورانت، (مگناکارتا) را شیوهای میدانست «که پادشاهی بیچون و چرا را به یک پادشاهی محدود، قانونی و مشروطه دگرگون میساخت.» (دورانت، ۱۳۷۵: ۶۷۷). این فرمان دموکراسی مردمی را در انگلیس به وجود نیاورد، بلکه نجبا را برای مقاومت در مقابل قدرت پادشاه به رسمیت شناخت. از این منظر «کشمکش میان پادشاه مقتدر و اشراف ستیزه جو در قرون متمادی موجب استقرار حاکمیت قانون و از آن طریق، محدود کردن اقتدار هر دو بود.» (دورفمن، ۱۳۸۳: ۲۹۲)
مجالس قانونگذاری آرام آرام از دل شوراهای سلطنتی سربرآوردند. در ابتدا شورای کبیر انگلیس متشکل از نجبا، اشراف، روحانیون و صاحب منصبان عالی مقام به دربار پادشاه وابستگی داشت. در سال ۱۲۶۵ میلادی، این شورا نام پارلمان به خود گرفت و دارای اختیارات سیاسی، اقتصادی و قضایی شد. این شورا در آغاز قانونگذار نبود، ولی گهگاه پادشاه در این باره نیز با آن مشورت میکرد و درخواست مذاکرات پارلمانی میداد. (قاضی، ۱۳۸۰: ۲۰۸-۲۰۷)
ریشههای تأسیس پارلمان انگلستان به دوران انگلوساکسونها باز میگردد. ویلیام نرماندی در سال ۱۰۶۶ میلادی اقدام به ایجاد یک سیستم فئودالی نمود که در آن پیش از تصویب یک قانون از نظرات شخصیتهای صاحب نفوذ و کلیسا اطلاع حاصل میگردید. در سال ۱۲۱۵ میلادی ذینفعان حاکم پرنس جان را وادار کردند تا منشور کبیر (مگناکارتا) را بپذیرد. بر طبق این منشور، شاه نمیتوانست به طور خودسرانه، اقدام به خراج بندی و اخذ مالیات کند و پیش از هر اقدامی، ابتدا نظر سلطنتی را کسب میکرد. این شورا بعدها به تدریج به شکل پارلمان در آمد.
در سال ۱۲۶۵میلادی، سایمون دو مانتفورد، کنت ششم لستر نخستین انتخابات پارلمانی را برگزار کرد. در این انتخابات، حق رأی برای تمام حوزههای انتخاباتی در کشور یکسان بود و حتی برای زمیندارانی که سالیانه مبلغ ۴۰ شیلینگ بابت اجاره زمین هایشان میپرداختند نیز حق رأی در نظر گرفته شده بود. میزان حق رأی در قصباتی که دارای نماینده در پارلمان بودند. همین ساختار شکل دهنده «الگوی پارلمانی» بود که در سال۱۲۹۵ میلادی توسط ادوارد اول مورد پذیرش قرار گرفت. در زمان سلطنت ادوارد سوم پارلمان به دو مجلس مجزا تقسیم گردید: اولی شامل اشراف و مقامات عالی مذهبی و دیگری شامل شوالیهها و شهروندان میگردید. وضع قوانین و یا هر نوع مالیات، بدون جلب نظر هر دو مجلس و در عین حال پادشاه به تصویب نمیرسید.