در سمت دیگر، تبدیلخواهان FtM رازی برای پنهان کردن از دیگران ندارند. اینان تجربه خود گزارش می کنند که همکاران به خوبی در جریان تبدیلخواهی آنان هستند و به معنای تمام کلمه، آن را پذیرفتهاند. بدینترتیب پیش از عمل تغییر جنسیت نیز بدون بروز مشکلی میان آنان و محیط اطراف، کارها در جریان است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شاید این تفاوت نیز منبعث از تمایزی باشد که در نگاه اجتماعی، نسبت به دو گروه یاد شده وجود دارد. نکتهی جالب این است که پذیرش جامعه برای پسر شدن یک دختر در این حوزه نیز بیشتر از پذیرش دختر شدن یک پسر است!
کد ۵۲۵: تجربه «نانآور بودن» برای خانواده «مثل یک مرد» پیش از عمل تغییر جنسیت
مشارکتکننده شماره ۱۲:
«تو خونه حرفم از مادرم بیشتر برو داره. من از وقتی که یادم میاد نقشم به پر رنگی نقش مادرم بوده. مثل یه مرد خرج خونهرو چندین سال میدادم. در واقع بابای بچهها من بودم. کار میکردم و درسم رو هم میخوندم».
مشارکتکننده شماره ۱۲:
«من از سن خیلی کم دغدغه های فکری که یه مرد با زن و چند تا بچه داره داشتم. همش نگران خانوادم بودم. یه موقعهایی واقعا میبریدم. الان که به گذشته فکر میکنم، میگم که خداروشکر که این اتفاقات افتاد. درسته که من خیلی سختی کشیدم ولی الان به نسبت خیلی بچههای تیاِس پختهتر شدم».
-
- بررسی و تحلیل تم و مقایسه دو گروه مبتنی بر سیطرهی جنسیت (۵۲۵)
در تجربه یکی از تبدیلخواهان، به مورد جالبی برمیخوریم که وی به دلیل عدم حضور پدر از سنین نوجانی «نانآور» خانواده بوده است. وی در این باره، ضمن تاکید بر عدم مانعت خانواده از اشتغال، تاکید دارد که به دلیل ایفای چنین نقشی، اساسا خانواده «نمیتواند» با خواسته های او مقابلهای انجام دهد. در واقع او نه تنها با مشکلی در این خصوص مواجه نیست بلکه با افتخار نیز از آن یاد می کند!
کد ۵۱۶: وجود موانع ذهنی برای اشتغال به دلیل پایین بودن سرمایه اجتماعی و نیز وجود حاشیه «در زندگیِ تبدیلخواه جنسی»
مشارکتکننده شماره ۶:
«شغل درست و حسابی که ندارم. یه مدت فروشندگی میکردم. یه مدت هم تو یه فروشگاه صندوقدار بودم ولی کسی از ترنس بودنم اطلاعی نداشت. البته دنبال این هستم که یه حرفهای یاد بگیرم که دنبال همون کار رو بگیرم ولی ماها انقد حاشیههای زندگیمون زیاده که واقعا نمیشه. مثلا من امروز با کلی انگیزه تصمیم میگیرم که دنبال یه کاری رو بگیرم، یهو یه نفر یه حرفی میزنه یه تیکهای میندازه که تا چند هفته میرم تو فاز افسردگی و همه چی واسم تعطیل میشه».
کد ۵۲۶: برنامه ریزی برای اشتغال پس از عمل تغییر جنسیت: تاکید تبدیلخواهان بر استقلال مالی و شغلی
مشارکتکننده شماره ۷:
«به محض اینکه شناسنامه گرفتم، یعنی تا شناسنامه گرفتم، میرم ثبتنام میکنم واسه مکانیکی که یاد بگیرم. یا کلاسهای بیرون یا میرم علمیکاربردی. مردهشور لیسانس ژنتیک و ببرن. میخوام چی کار؟ مکانیکی میخونم. یه مغازهی مکانیکی میزنم. یعنی میخوام یکی از بزرگترین مکانیکهای تهران بشم».
-
- بررسی و تحلیل تم و مقایسه دو گروه مبتنی بر سیطرهی جنسیت (۵۱۶ و ۵۲۶)
تمرکز این تم بر دوران پس از عمل تغییر جنسیت است. یعنی تبدیلخواهان به طرح چشمانداز خود نسبت به اشتغال، در دوران مذکور پرداختهاند. در این زمینه نیز تجربه دو گروه تبدیلخواه با یکدیگر یکسره تفاوت دارد: پسرسرشتان از برنامه ریزی برای اشتغال خود پس از عمل میگویند و بر استقلال مالی و داشتن یک کسب و کار مستقل تاکید دارند. حال آنکه با توجه به پایین بودن سرمایه اجتماعی دخترسرشتان، میزان تحصیلات پایین و مهارت های حرفهای – شغلی، اینان نمی توانند چشمانداز روشنی برای خود تصور کنند. علاوهبر آن، آنچه در عبارت معنایی، «وجود حاشیه در زندگی» از آن یاد شده، ناظر بر ضرورتهایی مقدم بر مسئله ضروری اشتغال است! به بیان دیگر تبدیل خواهان MtF آنقدر دغدغه و مشکل دارند که نمی توانند تصویری روشن از برنامه آینده شغلیشان داشته باشند.
۴-۷ تم اصلی ششم: روند زندگینامهای دوران تحصیل تبدیلخواهان: تمایز به مثابهی تجربه زیسته
با توجه به اهمیت دوران تحصیل در شکل گیری روحیات و رفتارهای تبدیلخواهانه مشارکتکنندگان در این تم به برررسی سالهای تحصیل اینان پرداخته شده است. کاربست مفهوم «روند زندگینامهای» مبتنی بر نظریه برگرو لاکمن (۱۳۸۷)، بوده است. اینان تاکید می کنند جریانهای رهوار زندگی روزمره را میتوان از روند زندگینامهای اشخاص، مورد مطالعه قرار داد.
«تجربه زیسته[۱۶۹] در تقابل با تجربه دست دوم ناظر بر مصاحبه های عمیق با افرادی است که به طور مستقیم، پدیده مورد نظر را تجربه کرده اند»(محمدپور،۱۳۹۰: ۲۶۲). «طبق نظر اکثر پدیدارشناسان تجربه زیستهی جهانِ زندگی روزمره، کانون محوری بررسی پدیدارشناختی است. در این خصوص، شوتز (۱۹۷۰) جهان زندگی روزمره را: “فضای تام تجربههای یک فرد تعریف می کند که بهوسیله اشیا، اشخاص و رویدادهای برخورد شده با آنها در مسیر تعقیب اهداف پراگماتیک زندگی محاط می شود"»(شوتز، ۱۹۷۰ به نقل از محمدپور، ۱۳۹۰: ۴۰۵). «این تجربه زیسته است که به دریافت هر فردی از یک پدیده خاص معنا بخشیده و تحت تاثیر هر چیز بیرونی یا درونی نسبت به فرد است» (محمدپور، ۱۳۹۰: ۴۰۵).
تفاوت «تجربه» با «تجربه زیسته» در آن است که، تجربه زیسته همپیوند با وقایع زندگی شخص است که شکل میگیرد و به عنوان بخش لاینفکی از زندگی او در می آید آنچه در این تم بدان پرداخته شده این است که «تمایز» تجربه شده در تبدیلخواهان جنسی، به عنوان بخشی جدانشدنی از تجربه آنان است. در واقع این تنها یک تمایز ساده میان ابعاد گوناگون تجربه آنان نیست بلکه این تمایز، فرد دیگری را رقم خواهد زد؛ زمانی که از سالهای شکل گیری شخصیت، فردی احساس کند از دیگران متمایز است، این مساله بر شناسایی او از جهان پیرامون و در نهایت از تعریف وی نسبت به جایگاه وی از هستی تاثیرگذار است.
جدول شماره ۴-۶ تم اصلی ششم: روند زندگینامهای دوران تحصیل تبدیلخواهان: تمایز به مثابهی تجربه زیسته
تمهای فرعی FtM | تمهای فرعی MtF | ||
۶۲۰ | بازنماییِ سرشت پسرانهی تبدیلخواه در دوران تحصیل: ایجاد تصویر همجنسگرا | ۶۱۰ | بازنماییِ سرشت دخترانهی تبدیلخواه در دوران تحصیل: ایجاد تصویر همجنسگرا |
۶۲۱ | «پسربچهی فعال» در مدرسهی دخترانه: تجربیات شیرین شیطنتهای پسرانه در دوران مدرسه | ۶۱۱ | «دخترک تنها» در مدرسهی پسرانه: تجربه طرد و انزوا به دلیل روحیات دخترانه در دوران مدرسه |
۶۲۲ | جذابیت رفتارها و ظاهر پسرانه: شکل گیری پسرانگیِ شبیهسازی شده | ۶۱۲ | جذابیت رفتارها و ظاهر زنانه: شکل گیری دخترانگیِ شبیهسازی شده |