در سالهای نه چندان دور قبل از برگزاری مراسم عروسی، یک شب مردها در منزل داماد جمع میشده اند تا درباره امور مربوط به عروسی و همکاری صحبت کنند. بدین ترتیب با مشورت همدیگر چند نفر به عنوان آورندۀ هیزم جهت طبخ غذای عروسی، چند نفر به عنوان مسئول پختوپز، چند نفر مسئول خرید و …. تعیین میشد. گفتنی است هیچ کدام از افراد تعیین شده، مزدی بابت این کارها دریافت نمیکرده اند و صرفاً جنبه همکاری و همیاری داشته است.
۵-۱-۵-۲۱- نمونۀ اشعار عروسی
اِشو گلم شَ بِرِن، جان دِلُمْ شَ بِرِن
e-šow goLom šaberen, jan-e-deLom šaberen
نِنَش بدا چَشَ شَ بُکَ چَش شَ دِلِ خَش شَ بُکُ
Nenaš beda čaš šā boko,čaš ša dele xaš ša boko
ای نِنَه جان، ای نِنه جان، آخِر اُتْ کِردِم جُدا
Ey nenā jan, axer ot kerdem joda
زیر قرآن تُ رَدُم کُ، تا اُچِم دسِّ خدا
Zer Qoran to radomko ta očem dasse xoda
نِنَه والله، نِنَه بالله، مَ سَرُم درد میکُنه وقتی میرم خونه شوهر، رنگ و روم زرد میکُنه
رختخوابِ فنری و پشهبند تورِ زرین آغا دومــاد توی حجله، پشــه بنـدِش ببــرین
یک حمومی مَ بسازِم چِل ستون، چِل پنجره شازده دومـاد توش بشینه، بــا یـراق و سلسله
باد اومد، بارون گرفت و آب اومد، دالون گرفت شــاد بگردِ شیر دوماد دست نمزادُش گرفت
ای اَلا صلّ علی، همه بَییْ خونه اَمُ مَ کِ رود خُم دَمام کِ، مُروِشِ از بِچْیِه شُــما
Ey ala salle aĮā hama bayay xoney amo- make rood-e-xom-damam ke morveš az bečyey šoma
بَدَ بادا اَکُنَم، سَر چمدون باز اَکُنمِ اگَ چَمبُرشَ تِ نی، نَنَه دَمــا زشت اَکُنم
تِ سِرامو غُلغُلَن، پشت سِرا لَشکَر پُرِن لَشکَریای شاه داماد، یَک وَ یَک دونه دُرِن
کاسه چینی پر شکر، بالای سر خونه پدر چه خَشِن خونه پدر، کاشکی نمیرفتیم به در
چار تا طاقن، چار تا تالار، چار برادر شهریار در میــان چار برادر، یک برادر خونــهدار
حنا کوفتم، حنا بیختم، گرد حنا روم نشست ای خدا شکرت کنم که زن کاکام، جام نشست
رودخونه آب میاد، عروس خانم یواش میاد پیــرهن ماکسی پوشیده، از خـونه باباش میاد
خونه بابا، خونه بابا، نون و انجیر میخورم وقتی رفتم خونه شوهر، چوب و زنجیر میخورم
گل باغ شَنگَلِن، دیوار باغ شَنگَلِن به عروس خود ننازید، که دوماد قشنگترن
ســه چار روزی که نـــمزاددارم بـــودم چــــو دانـــه در مـــیان نــــار بـــــودم
چـــو دانـــه در میـــان نـــارِ شیریـــن همیشـــــه در خیـــال یــــــار بــــــودم
«بَدَ بادا بادا عیشُت مبارک بادا»
چی چی، چی چی، بی بی عاروس، سَر تَ لّی، زانو نَده[۵۷]
غم مخور، غصه مخور که پات اَدالون شی ند[۵۸]ه
ایرِ کَلّهَ، اورِ کَلّهَ، کِشتُ و کارِ ذُرَتِن
کَدُّ و بالای رودِ جانیم، مثِ تخته نَمکِن
گل باغی ای عروس، شمع و چراغی ای عروس
راه دورت میبَرن، گل بیدماغی ای[۵۹] عروس
این شعر را موقع بردن عروس به خانۀ داماد میخواندند:
الله و الله قدم واسی بِدا وَ حُکم الله، قَدَم واسی بِدا
کوچه بَریکِن، قدم واسی بِدا دوماد تَریخِن، قدم واسی بِدا
۵-۱-۶- مرگ و سوگواری
۵-۱-۶-۱- تشییع و خاکسپاری
برای مراسم تشیع و خاکسپاری مُرده، زنان اصلاً شرکت نمیکنند و این کار فقط توسط مردان انجام می گیرد. غسل و کفن زن مرده در خانه توسط زنان انجام میگیرد و خاکسپاری او را نیز یکی از محارم انجام میدهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۱-۶-۲- تعزیه
به مراسم عزاداری و سوگواری«تعزیه» میگویند، که معمولاً سه روز است. این مراسم یا در مسجد صورت میگیرد یا در خانه. البته مردان به مسجد میروند و زنان در خانه. در این سه روز تمام اقوام و آشنایان برای عرض تسلیت از راههای دور و نزدیک میآیند و کسانی که اقوامشان در کشورهای عربی و خصوصاً امارات زندگی می کنند، نیز از طریق تلفن به خانواده سوگوار تسلیت میگویند. در این سه روز با نهار از میهمانان پذیرایی می شود و حتی نهار به درب خانه اقوام و آشنایان نیزبرده می شود.
۵-۱-۶-۳- سالگرد
یکسال بعد از فوت مرده، مراسم یادبودی برگزار می شود. در این روز نیز مردم برای نهار میمانند و مثل هفتم، نهار به درب منازل اقوام و آشنایان نیز برده می شود. مجلس مردان معمولاً در مسجد و مجلس زنان در خانه برگزار میگردد.
عزای اصلی فقط ۴ ماه است و اگر قبل از چهار ماه عید فطر یا قربان پیش آمد، دیگر عزا تمام شده به حساب می آید.
۵-۱-۶-۴- سنگ قبر
اهالی سنی مذهب روستا، برای مرده سنگ قبر نمیگذارند، در عوض سنگی به صورت عمودی بالای سر مرده قرار می دهند. اما بعضی از شیعیان این روستا، برای مرده سنگ قبر میگذارند.
۵-۱-۶-۵- سیاه پوشیدن
در این منطقه و روستاهای اطراف برای شخص مرده به هیچوجه جامۀ سیاه نمیپوشند، حتّی اگر نزدیکترین شخص خانواده را از دست داده باشند و این کار را شنیع میدانند. به طور کلی پوشیدن لباس سیاه را برای هیچ امری نمیپسندند، حتی در مراسم تعزیه نیز با همان لباسهای رنگی شرکت می کنند.
۵-۱-۶-۶- شنبه
روز شنبه اصلاً به تعزیه نمیروند. حتی اگر شخصی در این روز فوت کند او را به خاک نمیسپارند، تا شنبه بگذرد. روز شنبه برای اهالی نحس به شمار می آید.