(ریو،۱۳۸۸)
۲-۱۳فواید شیوه با انگیزه کردن حامی خودمختاری
شیوهای که آموزگاران، والدین، مربیان، درمانگران، دکترها، و کارفرمایان برای باانگیزه کردن مورد استفاده قرار میدهند، برای رشد، مشغولیت، یادگیری با کیفیتعالی، عملکرد مطلوب، و سلامتی دانشآموزان، کودکان، ورزشکاران، درمانجویان، بیماران، و کارمندانی که آنها سعی دارند باانگیزه کنند، اشارات مهمی دارد. فهرست زیر، نتایج مثبتی را نشان میدهد که افراد وقتی دیگران به جای کنترل کردن رفتارشان از خودمختاری آنها حمایت میکنند، تجربه مینمایند. با اینکه این نتایج متفاوت هستند، ولی دلیل اینکه چرا آنها مثبت هستند این است که براگیزندههای حامی خودمختاری، نیاز افراد را به خودمختاری ارضا میکنند، در حالی که برانگیزندههای کنترلکننده، این نیاز را نادیده میگیرند و ناکام میسازند. در فهرست زیر، نتیجه مثبت در سمت راست و مرجع توضیحدهنده در سمت چپ منظور شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتایج مثبتی که در پاسخ به حمایت کردن از خودمختاری عاید فرد میشود به این علت است که حمایت از خودمختاری و روابط حامی خودمختاری در کل،(( خوراک روانشناختی)) برای افراد تأمین میکند که برای ارضا کردن نیازهای روانشناختیشان به آن محتاجاند( دسی، ۱۹۹۵،ص ۴۱۰). این تجربیات ارضای نیازهای روانشناختی، استعدادهای فطری انسان را برای رشد کردن نیرومند میسازند به طوری که به رشد روانشناختی، انگیزشدرونی، یادگیری معنادار، و رشد اجتماعی کمک میکنند( ریان و دسی،۲۰۰۰،به نقل از ریو۱۳۸۸).
نتیجه مثبتی که از شیوه باانگیزهکردن حامیخودمختاری عاید میشود | مراجع توضیح دهنده |
منافع مرتبط با رشد | |
درک شایستگی بیشتر | ریان و گرولنیک،۱۹۸۶ |
عزتنفس بالاتر | دسی و همکاران،۱۹۸۱ |
احساس ارزشمندی بیشتر | ریان و گرولنیک،۱۹۸۶ |
منافع مشغولیت | |
مشغولیت بیشتر | ریو و همکاران،۲۰۰۲ |
حالت هیجانی مثبت | پاتریک، اسکینر، و کانل،۱۹۹۳؛ ریان و کانل،۱۹۸۹ |
ادراک کنترل قویتر | بوگیانو و بارِت،۱۹۸۵ |
ترجیح دادن چالش بهینه | شاپیرا،۱۹۷۶؛بوگیانو،مِین، کانز،۱۹۸۸ |
لذت ناشی از چالش بهینه | هارتر،۱۹۷۸،۱۹۷۴ |
یادگیری با کیفیت عالی | |
انعطافپذیری بیشتر در تفکر | مک گراو و مک کالرز،۱۹۷۹ |