فصل پنجم
آزمون فرضیات، نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
ﺻﻨﻌﺖﮔﺮدﺷﮕﺮی دارای ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺨﺼﻮص ﺑﻪ ﺧﻮد اﺳﺖ و ﭼﻴﺰی ﺑﺴﻴﺎرﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﻬﺎی ﻣﺮدم و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺬﻳﺮاﻳﻲ در اﻗﺎﻣﺘﮕﺎهها و ﺳﺎﻟﻦ ﻫﺎی ﻏﺬاﺧﻮری و ﭘﺬﻳﺮاﻳﻲ اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺮ ﺧﻼف ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎ، اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲرود. اﻳﻦ ﺟﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﻮر اﻓﺮاد ﻏﻴﺮ ﺑﻮﻣﻲ در ﻣﻘﺎﺻﺪ ﻣﺤﻠﻲ و دور اﻓﺘﺎده ﻣﻌﻨﻲ ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﻫﻤﻴﻦ وﺿﻌﻴﺖ اﺳﺖﻛﻪ ﺑﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺎﻫﻴﺘﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻜﻦدادهاﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦﻣﻌﻨﻲﻛﻪ ﺑﺮﺧﻼف ﺳﺎﻳﺮﺑﺨﺶﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، ﺟﺮﻳﺎن ﭘﻮل واﻧﺴﺎن از ﻣﺮﻛﺰ ﺑﻪ ﭘﻴﺮاﻣﻮن اﺳﺖ و ﻫﻤﻴﻦ وﺿﻌﻴﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ازﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﻌﻨﻮان راﻫﻜﺎری ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ وﻛﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮدر ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺤﻠﻲ و دراﻧﺰوا اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﮔﺮﭼﻪ در ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻮارد ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺻﻠﺢ آﻣﻴﺰ ﻧﻴﺰ ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲﺷﻮد اﻣﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻲ اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی در روﻧﺪی از اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺪن اﻣﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﻜﻞ ﻣﻲ ﮔﻴﺮد(ﭘﺎﭘﻠﻲ ﻳﺰدی،۱۳۸۵).
ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪ و اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ رﻫﻴﺎﻓﺘﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی در ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻠﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﺨﺼﻮص در زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﻮد ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی دﻳﮕﺮ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی در ﺣﺎل ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای آﻧﻬﺎ و راﻫﺒﺮدی ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﺒﻨﺎ دﻟﻴﻞ اﺻﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ درآﻣﺪ و اراﺋﻪ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺷﻐﻠﻲ و ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺤﻠﻲ اﺳﺖ. و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ اﻣﻴﺪﻫﺎﻳﻲ را ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻧﻮاﺣﻲ ای ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی دﭼﺎر رﻛﻮد اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺪه اﻧﺪ ﻓﺮاﻫﻢ آورد. ﺗﺠﺎرب ﻛﺸﻮرﻫﺎ و ﻣﻘﺎﺻﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی دﻧﻴﺎ ﻣﺒﻴﻦ اﻳﻦ اﺳت ﻛﻪﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺻﻨﻌﺘﻲ اﺳﺖ ﺑﺎ داﻣﻨﻪ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬاری ﺑﺴﻴﺎر ﮔﺴﺘﺮده، ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻫﻤﺎﻧﻄﻮرﻳﻜﻪ ﺑﺮ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮔﺴﺘﺮده داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﺮ ﺣﻮزهﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ– ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ وﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﻴﺰاﺛﺮﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوتﻛﻪ میزان تاثیرگذاریها بر محیطهای مختلف یاد شده تحت تاثیر نظام اقتصادی – اجتماعی مقصد و اهداف توسعه گردشگری در آن جا متغیر بوده است (محمدامینی,۱۳۸۹: ۱).
۵-۲ نتیجه گیری
توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند سرمایه گذاری در بخشها و فعالیتهای مختلف اقتصادی است. سرمایه گذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. امروزه بسیاری از کشورهای جهان، تمایل شدیدی به جذب سرمایههای خارجی پیدا کردهاند(شاکری و سلیمی، ۱۳۸۵ : ۱). یکی از راههای مفید و مناسب بدین منظور سرمایه گذاری در زیرساختهای گردشگری و استفاده از توانهای بالقوه منطقهای به منظور جذب گردشگر میباشد.
صنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود. سرمایهگذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبههای جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجادکننده مشاغل جدید. گردشگری برای کشورهای دارای جاذبههای جهانگردی نظیر ایران میتواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامهریزی صحیح و همهجانبه توأم با آیندهنگری برای آن تنظیم و اجرا شود. سرمایهگذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیعکننده درآمد است و این صنعت میتواند جایگزین اقتصاد تک محصولی یعنی درآمد نفتی گردد (زاهدی ،۱۳۸۵ ؛۱۱۳-۱۱۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتایج تحلیل سوات نشان میدهد که از عوامل موثر بر توسعه گردشگری در شهرستان پاوه تعدادی به عنوان نقاط قوت و تعدادی به عنوان نقاط ضعف مورد شناسایی قرار گرفتهاند.عمدهنقاط قوت صنعت گردشگری در شهرستان پاوه وجود پتانسیلهای بالای طبیعی مانند، باغات ، چشمههای آب معدنی، رودخانهها و سیمای شهر میباشد. و عمدهی نقاط ضعف صنعت گردشگری در شهرستان پاوه از بعد تصمیم گیری مدیریتی است. امروزه شهرستان پاوه نه تنها از جاذبیت های گردشگری خود استفادهی بهینه به عمل نمیآورد بلکه به دلیل فقدان سیاستهای روشن و فقدان زیربناهای اساسی و کمبود سازمانهای توریستی و همچنین کمبود امکانات و تسهیلات و تجهیزات گردشگری، از موقعیت استراتژیک خود بهرهی مناسب نمیگیرد. بنابراین راهبرد نهایی برای توسعه توریسم در این شهرستان تمرکز بر مزیتها یعنی نقاط قوت درونی و بهره گیری از فرصتهای موجود بیرونی میباشد. تا از این طریق بر نقاط ضعف درونی و تهدیدات بیرونی غلبه کند.
۵-۳ آزمون فرضیات
فرضیه اول : بین تعداد گردشگران ورودی و میزان امکانات زیربنایی در شهرستان پاوه رابطه وجود دارد.
با توجه به مباحث بیان شده در حوزه گردشگری شهری، باید بیان کرد که این صنعت نوپای توریستی در حوزه مدیریت اجرایی شهرها با تأکید بر برنامه ریزی های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ساختار کلانشهری ایران و سایر نقاط جامعه باید یکی از سرلوحه های فعالیت های عمده دستگاهای متولی گردشگری شهری در هرزمان و هر دولتی باشد، همچنین تأکید بر توسعه عمران شهری و گردشگری در کلانشهرها و نوسازی بافت های تاریخی و گردشگری مناطق توریسم شهری باید در دستور العمل دولت و شهرداری کلانشهرهای جامعه ما قرار گیرد. احداث و بازسازی فضاهای تفریحی در حوزه گردشگری شهری داخل و خارج شهر ( حومه) همراه با ارائه تسهیلات مناسب به بخش خصوصی و دولتی در رشد این صنعت شهری کمک شایانی به توسعه پایدار شهری و محلی و منطقه ای می کند. رقابت در جهت رشد برپایی فرصت های گردشگری شهری در راستای توسعه مندی گردشگری شهری باید دستور العمل مدیریت اجرایی شهرها قرار گیرد. توجه به ارائه نیازهای متنوع ( اجتماعی- فرهنگی- خدماتی- حمل و نقل- استراحتگاهی- تفریحی- اطلاعاتی و…) برای توریسم شهری در کنارتقویت مشارکت بخش های خصوصی و شهروندان در رفع این نیازها کمک شایانی به توسعه صنعت مذکور در کلانشهرهای جامعه ما می تواند بکند. همچنین ایجاد بسترهای آمایشی مختلف در حوزه گردشگری شهری، وجود تسهیلات مناسب ( هتلها- هتل آپارتمانها- میهمانسراها- غذاخوری ها- فست فودها- حمل و نقل داخلی و خارجی در شهر و…) با توجه به درآمد گردشگر، باید مورد اهمیت و برنامه ریزی قرار گیرد. وجود تبلیغ داخلی و خارجی در حوزه معرفی توریسم شهری هر کلانشهر،بسط مراکز فرهنگی، فرهنگسراها، پویایی گردشگری شهری، تربیت نیروی متخصص در این حوزه، رشد و اهمیت به پژوهش های متنوع در حوزه گردشگری ازجمله گردشگری شهری در کلانشهرهای جامعه،تغییر نگرش مسئولان و شهروندان نسبت به جذب گردشگران شهری، ارائه رفتارهای مناسب با این میهمانان، کنترل ترافیک ،آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، هماهنگی بین دستگاه های متولی گردشگری در شهر و جلوگیری از انداختن تقصیر به گردن دیگر نهاد گردشگری در شهر و تبرئه نمودن دستگاه خود، توجه به پروسه فرایند اطلاعاتی به گردشگران شهری، طراحی تبلیغاتی، اینترنتی در حوزه بسط پایداری گردشگری شهری،ارائه آداب و رسوم محلی، موسیقی سنتی و محلی، پوشاک بومی و… می تواند از مهمترین عوامل توسعه پایدار راهکارهای گردشگری شهری در ایران از جمله کلانشهرهای گردش پذیر شهری ایران باشد.
با توجه بررسی انجام شده ۵۵ درصد (۲۷ درصد خیلی کم و ۲۸ درصد کم) می باشد گفته شده تاثیر گردشگری کم و خیلی کم می باشد و ۴۰ درصد( ۲۰درصد زیاد و ۲۰ درصد خیلی زیاد) بوده گفته شده که گردشگری نقش بسزایی در شناساندن جاذبه های گردشگری دارد
با توجه به شرایط زیرساختاری و توسعه گردشگری شهرستان پاوه، ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده، ۶۲/۰ میباشد. هم چنین، سطح معناداری به دست آمده است. نتایج این بخش چندان امیدوار کننده نبوده است و شرایط زیرساختی گردشگری شهرستان پاوه در حال حاضر نمیتواند به توسعه گردشگری شهرستان پاوه منتهی گردد و باید با ارائه خدمات زیربنایی بیشتر به توسعه گردشگری اندیشید.
فرضیه دوم : معرفی، شناسایی و فراهم کردن شرایط و دسترسی به جاذبههای گردشگری در استفاده از پتانسیلها و توسعه اقتصادی نقش بالایی داشته است.
توسعه شهری فرایند توسعه دادن و مورد استفاده قراردادن منابع طبیعی و انسانی، تکنولوژی، تسهیلات زیربنای، نهادها و سازمان ها، سیاست های دولت و برنامه به منظور تشویق و تسریع رشد اقتصادی در مناطق شهری جهت ایجاد اشتغال و بهبود کیفیت زندگی برای ادامه زندگی و پایداری حیات است و جریانی است که مردم را هدایت می کند تا توان خود را جهت کنترل بر محیط خویش بالا ببرند. در این راستا تمامی جوامع در جستجوی دستیابی راههایی در راستای تسریع این روند می باشند که توریسم و فعالیتهای مرتبط با آن می تواند به عنوان راهکاری اساسی مطرح باشد. امروزه صنعت توریسم به طور اعم و توریسم شهری به طور اخص یکی از شاخص های عمده اقتصاد ملی و بین المللی به حساب می آید. بنابراین گسترش این صنعت از جمله اولویتهای ساختاری کارکردی برنامه های توسعه در بسیاری از کشورهای جهان می باشد و اولویت را یه نیازمندیها و ظرفیت های مردم محلی می دهد. توریسم شهری با گسترش تعاملات اقتصادی با سایر بخش های اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید، تشویق سرمایه گذاری در مناطق مختلف شهری، کاهش مهاجرت از مناطق پیرامون به شهرها، افزایش درآمد خانوارهای شهری و ارتقای استانداردهای زندگی از طریق تامین خدمات اجتماعی می تواند به عنوان راهبردی اثر بخش در جهت پر کردن شکاف بین اقتصاد رشد یابنده مناطق شهری و اقتصاد راکد مناطق روستایی عمل نماید. لذا کارکردهای عمده توریسم شهری همچون افزایش ظرفیت اقتصاد جوامع شهری جهت نوآوری و توسعه منابع انسانی از طریق جلب سرمایه گذرای در این مناطق و خروج از حالت انزاوی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و … فعلی و اتصال با سطوح مختلف منطقه ای، ملی و … ، ضرورت توجه و سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این صنعت را موجب گشته است.
عمده ترین عملیات های سرمایه گذاری برنامه گردشگری استان عبارتست از احداث، تکمیل و تجهیز مراکز اقامتی و احداث و تکمیل مراکز پذیرایی که توسط بخش خصوص انجام گرفته است و همچنین تجهیز امکانات و زیربناهای لازم برای دسترسی آسان به جاذبه های تاریخی و طبیعی که از محل اعتبارات استانی و ملی تحقق یافته است. تبلیغ و معرفی جاذبه های گردشگری استان که با ایجاد نمایشگاه های داخلی و خارجی صورت گرفته است.
کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای عملیاتهای برنامه چهارم در برنامه گردشگری استان کرمانشاه مبلغ ۱۶۱۲۴۳٫۲۳ میلیون ریال می باشد که مبلغ ۱۲۶۳۰۵٫۸۲۱ میلیون ریال آن از محل اعتبارات عمرانی استانی و مابقی از محل اعتبارات ملی تامین می شود.
با توجه به رابطه بین شرایط اقتصادی و توسعه گردشگری در شهرستان پاوه ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده، ۵۲/۰ میباشد. هم چنین، سطح معناداری به دست آمده (۰۰۵/۰)، نشان میدهد که (کمتر از ۰۵/۰)، تفاوت بین میانگینها، از لحاظ آماری معنادار بوده و این رابطه، تأیید می شود. نتایج این بخش چندان امیدوار کننده نبوده است و شرایط اقتصادی حاصل از توسعه گردشگری خوب نبوده است و باید در این زمینه برنامهریزیهای اساسی ایجاد گردد تا بتوان از قبل توسعه گردشگری به توسعه اقتصادی منطقه نائل شد.
فرضیه سوم : توسعه گردشگری میتواند بسترهای اشتغال را در این شهر گسترش دهد.
نیاز به تجدید حیات فضاهای تاریخی شهرها، توجه به زیرساختهای شهری، توجه به فضاهای تفریحی، خدماتی، تجاری و توجه به محیط زیست شهری از مهمترین عوامل موثر در توسعه شهر و جذب گردشگران به نقاط شهری است که موجب توسعه و پویایی اقتصاد شهر، اشتغالزایی و پویایی محیط زیست شهرها میشود. شهرستان پاوه به دلیل دارا بودن نقش ارتباطی، باعث شده است که این شهر دارای پتانسیل بالایی از توسعه گردشگری داشته باشد.
طی سالهای اخیر «توسعه گردشگری» [۵]با تکیه بر ظرفیتهای تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و همانگونه که اشاره شد شهرستان پاوه از نظر ظرفیتهای گردشگری دارای توان بالایی است و یک منطقه استراتژیک ملی و حائز اولویت توسعه گردشگری محسوب میشود.
با توجه به رابطه بین شرایط بازاریابی و توسعه گردشگری شهرستان پاوه، ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده، ۳۹/۰ میباشد. همچنین، سطح معناداری به دست آمده، نشان میدهد که تفاوت بین میانگینها، از لحاظ آماری معنادار بوده و این رابطه، تأیید میشود.. در واقع در سطح معناداری پایین، شرایط بازاریابی به طور متوسط توانسته است به توسعه گردشگری شهرستان پاوه بیانجامد، ولی باید در زمینه تبلیغات و بازاریابی تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
۵-۴پیشنهادات
جهت بررسی نقش مدیریت در توسعه شهرستان پاوه دو دسته پیشنهاد یکی در سطح کلی، برای شهرستان و دیگری در سطحی خُردتر برای شهر پاوه ارائه شده است.
۵-۴-۱ پیشنهادات کلی:
- توسعه شبکه های ارتباطی زمینی شهرستان پاوه
– ایجاد دفاتر راهنمای اطلاع رسانی گردشگری در مبادی ورودی و خروجی مرکز شهرهای شهرستان
- گسترش تاسیسات و تجهیزات توریستی در نواحی مستعد و ارائه تسهیلات به گردشگران – فراهم نمودن امکانات در جهت و توسعه لوازم اقامتی ارزان قیمت و اردوگاههای گردشگری – بخشودگی مالیات در توسعه این صنعت در نظر گرفته شود
- تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صنعت از طریق اعطای وام با بهرهی کمتر
- سرمایه گذاری دولتی در تاسیسات زیربنایی که بخش خصوصی توانایی و یا تمایل به سرمایه گذاری در آن را نداشته باشد
– اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات موجود در مورد چگونگی بهره برداری از منابع موجود ارضی و جاذبههای گردشگری.
- طرح قایق سواری در رودخانه سیروان
- طرح ساماندهی مقبره و سایت کوسه هجیج
- طرح ساماندهی تفرجگاه دالانی
– تلاش در معرفی و شناسایی صنایع دستی منطقه به مردم کشور و جهانیان.
- تلاش در جهت مشارکت مردم و شورا و نهادهای رسمی و سازمانهای غیردولتی (NGO) در پروژه های گردشگری.
– گسترش و توزیع مناسب خدمات و امکانات با توجه به پراکندگی جاذبههای گردشگری.
- استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده شهرستان به منظور ارائه خدمات بهتر در بخش صنعت گردشگری.
- توجه بیشتر به تسهیلات زیربنایی شهرستان مثل خدمات یهداشتی و درمانی و مکان های اقامتی و …
- توسعه برنامه تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های طبیعی و انسانی، خصوصیات بارز فرهنگی، معماری و آداب و رسوم شهر شرکت در جشنواره ها، نمایشگاه ها و سمینارها
۵-۴-۲ پیشنهادات در سطح خُردتر در شهرستان پاوه :
- احداث پارکینگ در سطح شهر.
- گشایش معابر اصلی – مکانیابی مناسب برای بازار هفتگی.
– نصب تابلوهای تعیین مسیر به سمت مناطق جنگلی و کوهستان های شاهو.
– ایجاد کمپینگهای ارزان قیمت در سطح شهر.
– ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفهای در زمینه آموزش امورگردشگری.
منابع: