404/0
814/0
همان طور که در جدول بالا مشاهده می شود، مقادیر موجود در روی قطر اصلی ماتریس، از کلیه مقادیر موجود در سطر و ستون مربوطه بزرگتر است.
4-4-2) ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی)
بخش مدل ساختاری برخلاف مدلهای اندازه گیری، به سؤالات (متغیرهای آشکار) مربوط نیست و تنها متغیرهای پنهان همراه با روابط میان آنها بررسی می شود (داوری و رضازاده، 1392).
4-4-2-1) ضرایب معناداری Z (مقادیر t-value)
برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده می شود که اولین و اساسیترین معیار، ضرایب معناداری Z است. برازش مدل ساختاری با بهره گرفتن از ضرایبt به این صورت است که این ضرایب باید از 96/1 بیشتر باشند تا بتوان در سطح اطمینان 95% معنادار بودن آنها را تأیید ساخت. البته باید توجه داشت که اعداد t فقط صحت رابطهها را نشان می دهند و شدت رابطه بین سازهها را نمی توان با آنها سنجید (همان منبع، 143-145). در سطح اطمینان 95% و در صورتی که مقدار آماره t بیشتر از 58/2 گردد، ضریب مسیر در سطح اطمینان 99% معنادار میباشد (همان، 90). پس از رسم مدل مفهومی و تحلیل اولیه، مدل مفهومی تحقیق در حالت ضرایب استاندارد به صورت زیر میباشد. در شکل (4-1) ضرایب مسیر مربوط به متغیرهای آشکار و در شکل (4-2) آماره های t مربوط به هر مسیر آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل 4-1) مدل اولیه پژوهش در حالت ضرایب استاندارد
همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود، بیشترین ضریب مسیر مربوط به مسیر انگیزه لذتجوئی به وبگردی لذتجویانه میباشد و همچنین کمترین ضریب مسیر مربوط به مسیر پیمایش فروشگاه اینترنتی به خرید آنی آنلاین با مقدار 11/0- میباشد.
شکل 4-2) مدل اولیه پژوهش در حالت آماره های t هر مسیر
همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود، بیشترین آمارهی t مربوط به مسیر انگیزه لذتجویانه به وبگردی لذتجویانه با مقدار80/7 میباشد و همچنین کمترین آمارهی t مربوط به مسیر پیمایش فروشگاه اینترنتی به خرید آنی آنلاین با مقدار 28/1 میباشد.
4-4-2-2) ضریب تعیین R2 (R Squars)
R2 معیاری است که برای متصلکردن بخش اندازه گیری و بخش ساختاری مدل سازی معادلات ساختاری بهکار میرود و نشان از تأثیری دارد که یک متغیر برونزا بر یک متغیر درونزا می گذارد. نکته ضروری این است که مقدار R2 تنها برای سازههای وابسته (درونزا) مدل محاسبه میگردد و در مورد سازههای برونزا، مقدار این معیار صفر است. هر چه مقدار R2 مربوط به سازههای درونزای یک مدل بیشتر باشد، نشان از برازش بهتر مدل است. مقدار این ضریب از صفر تا یک متغیر بوده و مقادیر بزرگتر، مطلوبتر هستند. جاین (1988)، مقادیر نزدیک به 67/0 را مطلوب، مقادیر نزدیک به 33/0 را معمولی و مقادیر نزدیک به 19/0 را ضعیف ارزیابی می کند. در مدل این پژوهش، 494/0 درصد از متغیر خرید آنی آنلاین توسط متغیرهای مستقل تحقیق توضیح داده می شود.
جدول 4-12)ضریب تعیین R2
متغیر
مقدار R2
آنیگرایی
363742/0
وبگردی لذتجویانه
342843/0
وبگردی منفعتگرایانه
383623/0
خرید آنی آنلاین
494859/0
با توجه به جدول فوق میتوان گفت که مقادیر R2 مربوط به سه متغیر آنیگرایی، وبگردی لذتجویانه و وبگردی منفعتگرایانه بالاتر از حد متوسط است، مقدار R2 متغیر خرید آنی آنلاین نیز به حد مطلوب نزدیک است.
4-4-2-3) معیار اندازه تأثیر
این معیار شدت رابطه میان سازههای مدل را تعیین می کند. معیار اندازه تأثیر از شاخص R2 برای تحلیل رابطه میان سازهها کمک میگیرد. کوهن فرمول معیار اندازه تأثیر را به صورت زیر بیان نموده و اضافه کرد که مقادیر02/0، 15/0و 35/0 به ترتیب نشان از اندازه تأثیر کوچک، متوسط و بزرگ یک سازه بر سازهی دیگر است. این معیار در مدلهایی کاربرد دارد که متغیرهای درونزایی داشته باشند که بیش از یک متغیر برونزا بر آنها تأثیرگذار باشد (داوری و رضازاده، 1392: 199). از اینرو این معیار تنها برای بررسی اندازه تأثیر انگیزه لذت جوئی بر آنیگرایی و وبگردی لذتجویانه و وبگردی منفعتگرایانه و همچنین برای بررسی اندازه تأثیر محتوا و پیمایش و طرح فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد.
f 2 =
مفروضات فرمول بدین صورت است:
f 2 (x→y) : اندازه تأثیر x بر y
R2y (X included): مقدار R2 سازهی y زمانی که سازهی X در مدل موجود باشد.
R2y (X excluded): مقدار R2 سازهی y زمانی که سازهی X از مدل حذف شده باشد.